CELE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mają na celu pobudzanie psychoruchowego i
społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w
szkole. - Wielospecjalistyczna i skoordynowana pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie.
- Stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego i emocjonalnego dziecka.
- Wyrównywanie występujących u dziecka deficytów rozwojowych.
- Wspomaganie rozwoju dziecka w jego środowisku poprzez kształtowanie pożądanych
postaw i zachowań.
ADRESACI WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Do wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci na podstawie opinii o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawanej przez zespół orzekający Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej. - W zajęciach z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci już od
kilku miesięcy życia i objęte są opieką do czasu objęcia obowiązkiem szkolnym.
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora
placówki. - W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o
zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju
niepełnosprawności dziecka: oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog - psycholog;
- logopeda;
- terapeuta SI
- rehabilitant.
- Pracę zespołu koordynuje dyrektor placówki.
ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Ustalanie harmonogramu działań wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka.
- Opracowanie i realizowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka. - Dokonywanie oceny efektywności i analizowanie skuteczności pomocy z zakresu
wczesnego wspomagania udzielanej dziecku i jego rodzinie. - Wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wspomagania rozwoju dziecka
stosowanie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań. - Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka na przykład Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną itp. - Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez prowadzenie konsultacji, udzielanie
instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem w warunkach domowych. - Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju,
prowadzi dokumentację indywidualną dla każdego dziecka.
ORGANIZACJA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w
miesiącu. Wymiar tych godzin ustala zespół pracujący z dzieckiem. - Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i
jego rodziną lub w grupie innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba tych
dzieci nie może przekraczać 3. - Zajęcia odbywają się według ustalonego harmonogramu zajęć.
5.Terapia dziecka, zgodnie z indywidualnym programem może obejmować:
- zajęcia pedagogiczne
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia psychologiczne
- terapię zaburzeń integracji sensorycznej
- zajęcia rehabilitacyjne
Cele Wczesnego Wspomagania Rozwoju:
· Systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu pełnego
radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo występującej niepełnosprawności
lub zaburzeń rozwoju.
· Poprawa ogólnego stanu zdrowia i jego stanu ruchowego.
· Zapobieganie występowaniu lub/i pogłębianiu się nieprawidłowości w jego rozwoju
psychoruchowym.
· Pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w
zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów
społecznych.
· Pomoc dziecku w budowaniu trwałych więzi i znaczących relacji z osobami w najbliższym
otoczeniu.
· Wyzwalanie i wzmacnianie samorzutnej aktywności społecznej, poznawczej i
komunikacyjnej dziecka, przejawianej w różnych formach zabawy.
· Pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii i samodzielności, na
miarę jego potrzeb.
· Stopniowe przygotowanie rodziców do roli osób wspomagających rozwój ich dziecka.
· Dostrzeganie mocnych stron dziecka i stwarzanie dziecku, jak najlepszych warunków
rozwoju (aranżacja otoczenia, dobór przedmiotów do zabawy i wspólnych zabaw).