CELE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mają na celu pobudzanie psychoruchowego i
    społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w
    szkole.
  2. Wielospecjalistyczna i skoordynowana pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie.
  3. Stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego i emocjonalnego dziecka.
  4. Wyrównywanie występujących u dziecka deficytów rozwojowych.
  5. Wspomaganie rozwoju dziecka w jego środowisku poprzez kształtowanie pożądanych
    postaw i zachowań.

ADRESACI WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Do wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci na podstawie opinii o
    potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawanej przez zespół orzekający Poradni
    Psychologiczno – Pedagogicznej.
  2. W zajęciach z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci już od
    kilku miesięcy życia i objęte są opieką do czasu objęcia obowiązkiem szkolnym.

ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora
    placówki.
  2. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o
    zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju
    niepełnosprawności dziecka: oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog
  • psycholog;
  • logopeda;
  • terapeuta SI
  • rehabilitant.
  1. Pracę zespołu koordynuje dyrektor placówki.

ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Ustalanie harmonogramu działań wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka.
  2. Opracowanie i realizowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju
    dziecka, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka.
  3. Dokonywanie oceny efektywności i analizowanie skuteczności pomocy z zakresu
    wczesnego wspomagania udzielanej dziecku i jego rodzinie.
  4. Wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wspomagania rozwoju dziecka
    stosowanie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań.
  5. Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka na przykład Poradnią
    Psychologiczno-Pedagogiczną itp.
  6. Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez prowadzenie konsultacji, udzielanie
    instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem w warunkach domowych.
  7. Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju,
    prowadzi dokumentację indywidualną dla każdego dziecka.

ORGANIZACJA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w
    miesiącu. Wymiar tych godzin ustala zespół pracujący z dzieckiem.
  2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i
    jego rodziną lub w grupie innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba tych
    dzieci nie może przekraczać 3.
  3. Zajęcia odbywają się według ustalonego harmonogramu zajęć.
    5.Terapia dziecka, zgodnie z indywidualnym programem może obejmować:
  • zajęcia pedagogiczne
  • zajęcia logopedyczne
  • zajęcia psychologiczne
  • terapię zaburzeń integracji sensorycznej
  • zajęcia rehabilitacyjne

Cele Wczesnego Wspomagania Rozwoju:
· Systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu pełnego
radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo występującej niepełnosprawności
lub zaburzeń rozwoju.
· Poprawa ogólnego stanu zdrowia i jego stanu ruchowego.
· Zapobieganie występowaniu lub/i pogłębianiu się nieprawidłowości w jego rozwoju
psychoruchowym.

· Pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w
zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów
społecznych.
· Pomoc dziecku w budowaniu trwałych więzi i znaczących relacji z osobami w najbliższym
otoczeniu.
· Wyzwalanie i wzmacnianie samorzutnej aktywności społecznej, poznawczej i
komunikacyjnej dziecka, przejawianej w różnych formach zabawy.
· Pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii i samodzielności, na
miarę jego potrzeb.
· Stopniowe przygotowanie rodziców do roli osób wspomagających rozwój ich dziecka.
· Dostrzeganie mocnych stron dziecka i stwarzanie dziecku, jak najlepszych warunków
rozwoju (aranżacja otoczenia, dobór przedmiotów do zabawy i wspólnych zabaw).