Przedszkolny Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny

Wychowankami Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego są dzieci z
orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność
sprzężoną, w tym niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Działamy w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz dla każdego
wychowanka układany jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny w oparciu o
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, diagnozę funkcjonalną. W tworzeniu
Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego biorą udział, poza wychowawcą
grupy, wszyscy terapeuci pracujący z wychowankiem.
Na zajęciach Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego stosuje się następujące
formy kształcenia:

  • indywidualna – obejmuje typowe sytuacje wychowawcze, naturalne i celowo
    zorganizowane, powtarzające się systematycznie lub okolicznościowo w rozkładzie dnia
    pracy
  • grupowa – w skład grupy wchodzi na ten moment czterech wychowanków. Praca grupowa
    w tym przypadku jest jednolita – grupa wspólnie wykonuje jedno zadanie

Na zajęciach Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego stosuje się następujące
środki dydaktyczne:
W procesie edukacyjnym są wykorzystywane różnorodne środki dydaktyczne (plansze,
tabelę, zdjęcia, filmy, nagrania,) technologie informacji komunikacyjnej, oraz metody
polisensoryczne. Stosowanie różnorodnych środków dydaktycznych będzie uatrakcyjnić
zajęcia i sprzyja przyswajaniu wiedzy oraz umiejętności.


Dodatkowo:

  • środki naturalne mające za cel przybliżanie poznawanej rzeczywistości: przyrodniczej,
    kulturowej, technicznej, jak np. modele przedmiotów czy urządzeń;
  • środki obrazowe, przedstawiające poznawaną rzeczywistość pośrednio, głównie za pomocą
    obrazu jak np. fotografie, plansze, obrazki, rysunki czy filmy, nagrania CD, karty pracy
    stworzone indywidualnie do potrzeb i możliwości dziecka, zbiór tekstów zebranych do
    potrzeb dziecka, programy komputerowe, klocki, puzzle proste i sylabowe, loteryjki
    obrazkowo-sylabowe i obrazkowo-wyrazowe, układanki, korale, klocki, liczmany, figury
    geometryczne, pacynki, gry plansze, programy multimedialne, zbiór piosenek , farby, kredki,
    plastelina, bibuła, kartony, wstążki itp. Inne przedmioty do tworzenia prostych prac
    plastycznych przystosowane do możliwości dziecka jak i jego preferencji 

Na zajęciach Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego stosuje się następujące metody
pracy z wychowankami:

  • metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn
  • metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
  • metoda Marii Montessori
  • metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
  • metoda komunikacji alternatywnej
  • metoda Felicii Affolter
  • metody wspierające rozwój emocjonalny i społeczny oparte na współpracy z rodzicami
  • metody pracy oparte na wizualizacji i bajkoterapii
  • metoda praktycznego działania
  • metoda pedagogiki zabawy
  • stymulacja polisensoryczna
  • Program Aktywności Ruchowej Knillów
  • gry dydaktyczne, układanki, dobieranki, loteryjki
  • terapia Snoezelen
  • zabawy paluszkowe
  • metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Straus
  • muzykoterapia
  • metoda oparta na tańcach integracyjnych (wg Klanza)
  • techniki relaksacyjne wg Jacobsona
  • metoda malowania dziesięcioma palcami

Szczegółowe informacje na temat metod i terapii >>>