Przedszkolny Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny
Wychowankami Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego są dzieci z
orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność
sprzężoną, w tym niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Działamy w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz dla każdego
wychowanka układany jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny w oparciu o
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, diagnozę funkcjonalną. W tworzeniu
Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego biorą udział, poza wychowawcą
grupy, wszyscy terapeuci pracujący z wychowankiem.
Na zajęciach Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego stosuje się następujące
formy kształcenia:
- indywidualna – obejmuje typowe sytuacje wychowawcze, naturalne i celowo
zorganizowane, powtarzające się systematycznie lub okolicznościowo w rozkładzie dnia
pracy - grupowa – w skład grupy wchodzi na ten moment czterech wychowanków. Praca grupowa
w tym przypadku jest jednolita – grupa wspólnie wykonuje jedno zadanie
Na zajęciach Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego stosuje się następujące
środki dydaktyczne:
W procesie edukacyjnym są wykorzystywane różnorodne środki dydaktyczne (plansze,
tabelę, zdjęcia, filmy, nagrania,) technologie informacji komunikacyjnej, oraz metody
polisensoryczne. Stosowanie różnorodnych środków dydaktycznych będzie uatrakcyjnić
zajęcia i sprzyja przyswajaniu wiedzy oraz umiejętności.
Dodatkowo:
- środki naturalne mające za cel przybliżanie poznawanej rzeczywistości: przyrodniczej,
kulturowej, technicznej, jak np. modele przedmiotów czy urządzeń; - środki obrazowe, przedstawiające poznawaną rzeczywistość pośrednio, głównie za pomocą
obrazu jak np. fotografie, plansze, obrazki, rysunki czy filmy, nagrania CD, karty pracy
stworzone indywidualnie do potrzeb i możliwości dziecka, zbiór tekstów zebranych do
potrzeb dziecka, programy komputerowe, klocki, puzzle proste i sylabowe, loteryjki
obrazkowo-sylabowe i obrazkowo-wyrazowe, układanki, korale, klocki, liczmany, figury
geometryczne, pacynki, gry plansze, programy multimedialne, zbiór piosenek , farby, kredki,
plastelina, bibuła, kartony, wstążki itp. Inne przedmioty do tworzenia prostych prac
plastycznych przystosowane do możliwości dziecka jak i jego preferencji
Na zajęciach Przedszkolnego Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego stosuje się następujące metody
pracy z wychowankami:
- metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn
- metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- metoda Marii Montessori
- metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
- metoda komunikacji alternatywnej
- metoda Felicii Affolter
- metody wspierające rozwój emocjonalny i społeczny oparte na współpracy z rodzicami
- metody pracy oparte na wizualizacji i bajkoterapii
- metoda praktycznego działania
- metoda pedagogiki zabawy
- stymulacja polisensoryczna
- Program Aktywności Ruchowej Knillów
- gry dydaktyczne, układanki, dobieranki, loteryjki
- terapia Snoezelen
- zabawy paluszkowe
- metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Straus
- muzykoterapia
- metoda oparta na tańcach integracyjnych (wg Klanza)
- techniki relaksacyjne wg Jacobsona
- metoda malowania dziesięcioma palcami